Tutkailimme Etelä-Karjalan maakuntaportaalia eKarjalaa ja erityisesti sen kylät-sivustoa. Arvioimme sivustoa ja sen käytettävyyttä erilliselle lomakkeelle.

Ensinnäkin koko lomake oli ala-arvoinen. Kysymykset olivat epäselviä ja sijoiteltu miten sattuu.. Kylä-sivusto oli myös ihan oma lukunsa. Lomakkeessa olleista etsintä tehtävistä löysin kyllä tarvitsemani, koska eteläkarjalaisena tiesin mitä etsiä ja mistä kunnasta. Ulkopaikkakuntalaiselle tehtävät lienivät paljon vaikeampia.

Sivusto oli kokonaisuudessaan hyvin sekava ja vaikeasti käytettävä. Myöskään ulkoasu ei ollut missään vaiheessa yhtenäinen, joten se osaltaan ruokki sekavuutta. Kaikki linkit eivät edes toimineet.

Sivustolla pyöriessä teki mieli lähettää palvelun ylläpidolle sähköpostia, että ottakaa minut harjoitteluun ja pistän koko kyläsivuston uusiksi... Sinällään idea sivustosta on hyvä ja hyödyllinen, mutta toteutus ontuu pahasti. Tekstit kaipaisivat hiomista ja linkkien sijoittelu vaatii rutkasti parantamista.

Olen muutenkin huomannut, kuinka opintojeni edetessä olen tullut kriittisemmäksi kaikenlaista viestintää kohtaan. Aikakausilehteä lukiessani saatan pohtia, miksi tällaiseen taittoon on päädytty, sanomalehden artikkelia lukiessa pohdin sanavalintoja ja mietin, kuinka olisin itse aiheeseen puereutunut. Tämän päiväisillä kylä-sivuilla surffaillessa mietin jatkuvasti, kuinka tekisin itse milloin minkäkin asian toisin. Tämä lienee sitä ammattisairautta?